Туринската плащеница е средновековна християнска реликва. Американски учени твърдят, че тя е дело на Леонардо да Винчи. Според тях художника е пренесъл своето изображение върху плата с помощта на техника, която предхожда фотопечата.
За това съобщава Telegraf.
Според легендата, Туринската плащеница е плат, в който е било завито тялото на Христос след смъртта му. На тъканта са отпечатани образа и тялото му.
Американката Л. Шварц от училището на визуалните изкуства в Ню Йорк смята, че Леонардо да Винчи е използвал предшественик на фотоапарата, за да пренесе собственото си изображение върху плата.
Образа е нанесен в тъмна стая, като първоначално тъканта е била покрита със сребърен сулфат. Това съединение е било известно в Италия още през 15 век. В резултат на това изображението става светлоустойчиво. Слънчевите лъчи минаващи през призма на една от стените на стаята, попада върху плата, в резултат на което се е появил образа. Ако се погледне плащеницата с невъоръжено око, то ще се види негатива на образа на човек.
Предполага се, че фалшификацията е предназначена да замени истинската, според която това е доста груба работа.
За истинската плащеница се знае, че е била купена през 1452г. от Людвиг Савойски, след което е изчезнала за цели 50 години. Когато била мистериозно открита, тя изглеждала напълно правдоподобно.
През 1988г. е направен радио-въглероден анализ и е установено, че плащеницата е направена в периода 1260 – 1390г.
Фалшификата направен от да Винчи не е единственото откритие на Шварц. Още през 1980г. открива, че лицето на Мона Лиза е портрет на Леонардо да Винчи. За доказателство е използвала компютърно сканиране, което е показало еднакви пропорции на изследваните образи.
Фалшификат или мистика Туринската плащеница съществува и днес. Дали е вярно откритието на Шварц или не, може би други изследователи ще долажат.